İzmir Büyükşehir Belediyesi, yıkım kararı alınan Çankaya Otoparkı ile ilgili bir basın açıklaması yaptı. Açıklamada, Çankaya Katlı Otopark ve Alışveriş Merkezi’nin 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli bir yapı olarak tespit edildiği belirtildi. Kamuoyundan gelen talepler doğrultusunda, binanın yıkım yerine güçlendirilme alternatifinin değerlendirilebilmesi amacıyla son bir yıl içinde kapsamlı çalışmalar yürütüldüğü ifade edildi.
Açıklamada, geçen süre içinde fizibilite çalışmalarının gerçekleştirildiği, altyapı bilgilerinin temin edildiği ve yapının güçlendirilmesine yönelik değerlendirmelerin yapıldığı bilgisi verildi. Ayrıca, bu çalışmalara eş zamanlı olarak Vakıflar Genel Müdürlüğü ve Ziraat Bankası’nın muvafakatlerinin alındığı, Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu kararları doğrultusunda gereken izin süreçlerinin tamamlandığı aktarıldı.
Yürütülen işlemler çerçevesinde, kamu kaynaklarının etkin kullanılmasına yönelik güçlendirme seçeneğinin tekrar değerlendirildiği belirtilirken, artan inşaat maliyetleri ile enflasyon koşullarının, daha önce yapılan mali hesapların geçerliliğini kaybettirdiği kaydedildi. Mühendislik ön incelemeleri neticesinde, mevcut taşıyıcı sistemde binanın kolonlarının tek yönde sıralanmış olmasının, düşey yüklerin ve deprem kuvvetlerinin belirli bir hat üzerinde yoğunlaşmasına sebep olduğu ortaya kondu. Bu durum, yapıda rijitlik düzensizliğine neden olarak sistemi zayıflattığı anlaşıldı.
Ayrıca, otopark olarak kullanılan yapının işlevselliği açısından değerlendirmeler yapıldı. Güçlendirme uygulaması sonrası mevcut kapasitenin azalacağı ve bunun işletme ile erişim verimliliğini düşüreceği öngörüldü. Güçlendirme sonrası yapıdaki bağımsız bölümlerin de olumsuz etkilenebileceği belirtildi.
Yapılan değerlendirmeler sonucunda, güçlendirme ve genel onarım maliyetinin yeni yapı maliyetinin yaklaşık yüzde altmış seviyesine ulaştığı ve bu durumun, ülke genelindeki uygulama kriterlerine göre güçlendirme maliyetinin ekonomik olarak kabul edilebilir sınır olan yüzde kırk oranını aştığı belirlendi.
Ayrıca, temel ve zemin iyileştirme çalışmalarının bu oranı artıracağı öngörüldü. Yapının mevcut durumu ve yapılacak müdahalelerin yapı bütünlüğü ve işlevselliği üzerindeki olumsuz etkileri göz önünde bulundurulduğunda, güçlendirme seçeneğinin ekonomik sürdürülebilir olmadığı kanaatine varıldı.
Çankaya Katlı Otoparkı’nın bulunduğu alan, Agora ve çevresini kapsayan koruma amaçlı imar planlarında “Arkeoloji ve Tarih Parkı” olarak tasnif edilmiştir. Bu bölgede yer alan yapıların yıkılıp yeniden inşa edilmesinin mümkünü yoktur ve Avrupa ve Türkiye’deki ilgili yönetmeliklere göre güçlendirme çalışmaları da plan kararlarıyla çelişmektedir.
Sonuç olarak, Çankaya Katlı Otoparkı’nın yıkılması halinde İzmir Ulaşım Ana Planı ve Otopark Eylem Planı doğrultusunda mevcut otoparkların daha verimli kullanılmasına yönelik çözümler önerilmektedir. Bu kapsamda, Kahramanlar Katlı Otoparkı ve Eşrefpaşa Katlı Otoparkı arasında yalnızca otopark kullanıcılarına özel bir ring sistemi kurulması düşünülmektedir. İki otopark arasındaki mesafe yaklaşık üç kilometre olup, yolculuk süresi on beş dakikadır. Ayrıca, Konak Alsancak bölgesinde İzelman AŞ tarafından işletilen otopark alanlarının da bu süreçte kullanılabileceği plan dâhilindedir.
Çankaya Otoparkı’nın kullanıcılarının Kahramanlar ve Eşrefpaşa otoparklarına yönlendirilmesi ve ring sistemi ile desteklenmes
1
İzmir Körfezi’nin Temizliği: Eylem Planı Yetersiz!
5665 kez okundu
2
Fidan: Afrika ile İş Birliği İle Geleceği Şekillendiriyoruz
5635 kez okundu
3
Cevdet Yılmaz, İzmir İş Dünyası Buluşması’nda
5634 kez okundu
4
İzmir’de Yaya Üst Geçitleri Hızla Yükseliyor!
5626 kez okundu
5
Köfez Sorunu İçin İzmir’de İşbirliği Çağrısı
5613 kez okundu