İzmir’de, mesleki ve teknik Anadolu liselerinde öğrenim gören öğrenciler, grafik tasarım ve fotoğrafçılık bölümlerinde dönüşüm yaratan bir projeye katılıyor. Bu projede, öğrenciler kültürel miras alanlarını gezerek edindikleri izlenimleri ilham verici illüstrasyonlara dönüştürüyorlar.
TÜBİTAK destekli olarak yürütülen bu projede, gençler hem tarih öğreniyor hem de el becerilerini geliştirerek geçmişin izlerini geleceğe aktarmaya çalışıyorlar. Konak Cumhuriyet Nevvar Salih İşgören Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi tarafından hayata geçirilen “Kültürel Miras ve Arkeoloji Işığında Mesleki Eğitimde İllüstrasyon Uygulamaları” projeleri; İzmir’in farklı ilçelerinden 11 okuldan 24 öğrencinin Smyrna Agorası, Tarihi Kemeraltı Çarşısı, Pergamon Antik Kenti ve Yeşilova Höyüğü gibi pek çok kültürel miras alanını ziyaret etmesini sağlıyor.
Bu ziyaretlerin sırasında, rehberlik yapan uzmanlar eşliğinde parşömen yapımı, kil objeler ve halı dokuma gibi uygulamalı etkinliklere katılan öğrenciler, yaşadıkları deneyimleri çizimlerine ve fotoğraf kompozisyonlarına aktararak, böylece kültürel belleğe katkıda bulunuyorlar. Projenin önemi, öğrencilerin edindikleri bilgi ve becerileri, sanatsal bir dille ifade edebilmelerine fırsat tanımasında yatıyor.
Öğrencilerin gezileri arasında Bornova ilçesinde bulunan 8 bin 500 yıllık Yeşilova Höyüğü ziyaretleri de dikkat çekti. Burada antik dönem yaşamını deneyimleyen gençler, deri kıyafetler giyerek buğday öğüttüler, sapan attılar ve kil ile kendi tasarımlarını yaptılar. Bu tür etkinlikler, onların kültürel mirası daha iyi anlamalarına yardımcı oluyor.
Projenin yürütücüsü tarih öğretmeni ve arkeolog Esin Dalkılıç, projeyle birlikte meslek lisesi öğrencilerine hem mesleki hem de sanatsal bir gelişim imkanı sunmayı hedeflediklerini söyledi. Dalkılıç, gençlerin kültürel miras farkındalıklarını artırmayı da amaçladıklarını aktararak; “Öğrencilerimiz, çeşitli etkinliklerle hem kültürel mirası tanıyacaklar hem de bunu gelecek nesillere aktarmak için illüstrasyon çalışmaları gerçekleştirecekler” diye belirtti. “Projemizin TÜBİTAK tarafından desteklenmesi, mesleki eğitimin ne kadar önemli olduğunu vurgulamamız açısından oldukça anlamlı,” ekledi.
Esin Dalkılıç, projenin 5 gün boyunca toplam 27 etkinlik gerçekleştirildiğini aktararak, “Öğrencilerin, sadece kitaplardan bilgi edinmesi değil, geçmişi yaşayarak öğrenmesi çok önemli. Yeşilova Höyüğü’nde yaptığımız etkinlikte çocuklarımız, ilk İzmirlileri ve ilk yerleşim yerini deneyimlemiş oldu,” şeklinde ifadesini kullandı.
Yeşilova Höyüğü Kazı Başkanı Doç. Dr. Zafer Derin, öğrencilere arkeolojik kazı süreçleri ve bölgenin tarihçesi hakkında bilgi vererek, kültürel mirasın nasıl korunduğunu da açıkladı. Derin, öğrencilerin alan ziyaretinden sonra eski çağ yaşamını canlandırarak hayal güçlerinde canlandırdıklarını belirterek, “Bu düşüncelerini kil ile tasarıma döktüler. Bu uygulamalar onların yeteneklerini açığa çıkarıyor,” dedi.
Projede yer alan 10. sınıf öğrencisi Laçim Yaman, bu proje sayesinde tarihe olan ilgisinin arttığını ifade etti. “Birçok tarihi mekanda bulunduğum için kendimi şanslı hissediyorum. Geçmişimizi bilmeden geleceğe devam edemeyiz,” şeklinde görüşlerini belirtti. Katılımcılardan Tuğçe Akçit ise el becerilerini artıran uygulamalı çalışmaların, illüstrasyon yeteneklerine de katkı sağladığını vurguladı.