Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği (GEMİSANDER), HMS Bristol ile ilgili yaptığı açıklamada, uluslararası kurallara uygun olarak geminin bildirim (notifikasyon) sürecinin tamamlandığını duyurdu. Bu gelişme, gemi geri dönüşüm sürecinin şeffaflığını ve uluslararası standartlara uygunluğunu sağlama adına önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
HMS Bristol, Kraliyet Donanması’na ait tek Type 82 sınıfı savaş gemisi olup, yaklaşık 48 yıl boyunca hizmet vermiştir. 1967 yılında inşasına başlanan bu gemi, 1973 yılında donanma hizmetine girmiştir. 1982 yılında gerçekleşen Falkland Savaşı sırasında aktif görev almış olan Bristol, 1987 yılından itibaren eğitim gemisi olarak kullanılmaya başlanarak farklı bir misyon üstlenmiştir.
BBC Türkçe’nin haberine göre, 2009–2024 yılları arasında emekliye ayrılan 31 İngiliz savaş gemisinden 25‘i, Türkiye’nin muhteşem sahil kenti Aliağa’daki tesislerde sökülmüştür. Bu süreçte daha önce de Type 23 sınıfı HMS Monmouth fırkateyni Türkiye’ye gönderilen gemiler arasında yer almıştır.
Dünya genelinde gemi söküm endüstrisinde, Hindistan, Pakistan ve Bangladeş’in ardından dördüncü sırada yer alan Aliağa, faaliyet gösteren 22 tesisle birlikte son beş yılda toplam 714 gemiyi sökmüştür. Bu gemilerden 241 ton asbest çıkarılarak bertaraf edilmiştir.
Bununla birlikte, gemi söküm faaliyetlerinin çevreye ve insan sağlığına olan olumsuz etkilerine ilişkin daha önce Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi ve TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi tarafından hazırlanan çevresel etki raporları da bulunmaktadir. Bu raporlarda, çevre kirliliği ile insan sağlığı arasında doğrudan bir bağlantı kurularak durumun ciddiyeti vurgulanmıştır.
Sektördeki tesislerde çevreye yayılan başlıca tehlikeli maddeler arasında asbest, ağır metaller, madensel yağlar, PCB (poliklorlu bifeniller), PAH (polisiklik aromatik hidrokarbonlar), dioksinler ve organotin bileşikleri gibi zararlı kimyasallar yer almaktadır. Özellikle asbest, solunum yoluyla vücuda alındığında ciddi sağlık sorunlarına, hatta kansere neden olabilmektedir.
Sonuç olarak, Avrupa ve ABD, bu zararlı etkileri nedeniyle 1980’li yıllardan sonra gemi söküm sektöründen büyük ölçüde çekilmiş durumdadır. Bu durum, hem çevresel duyarlılığı artırmak hem de halk sağlığını korumak adına atılan önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir. Gemi geri dönüşüm süreçlerinin, uluslararası standartlara uygun şekilde yürütülmesi, bu tür tehlikelerin
İzmir Körfezi’nin Temizliği: Eylem Planı Yetersiz!
3869 kez okundu