İZMİR’in Karşıyaka ilçesindeki Atakent Aysel Salih Baysak Anaokulu’nda, minik öğrencilere deprem konusunda farkındalık yaratmak amacıyla İZMO Deprem Kitabı tanıtıldı. Okul Öncesi Öğretmeni İzzet Güldoğan, kitabın içeriği hakkında bilgilendirme yaparken, “İZMO kitabımız, İzmir’in simgesi olan Saat Kulesi’nden esinlenerek hazırlandı. Amacımız, ilimizin zenginliklerini çocuklara ulaştırmak ve deprem farkındalığı kazandırmaktır.” ifadesini kullandı. Kitap, deprem öncesi, anında ve sonrasında yapılması gerekenleri eğlenceli bir dille aktarıyor.
İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün desteğiyle, okullardaki çocuklar için deprem konusunda erken bilinç geliştirmek amacıyla sürekli bir kaynak olarak hazırlanmış olan İZMO Deprem Kitabı, Atakent Aysel Salih Baysak Anaokulu’nda ilk kez uygulandı. Kitap, sanat, oyun, müzik, drama ve bilimsel deneyler gibi aktiviteleri içeriyor ve 5-6 yaş aralığındaki çocukların ilgisini çekmekte. Güldoğan, bu kitaptan faydalanarak çocuklara deprem anında, öncesinde ve sonrasında neler yapmaları gerektiği hakkında önemli bilgiler sunduklarını belirtti.
İZMO Deprem Kitabı, e-kitap formatında İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü’nün web sitesinde 81 ildeki okullara ve velilere açık bir kaynak olarak yayımlandı. Güldoğan, “Kitabımız bütün okullarda uygulama yapılan bir kaynak haline geldi. Bu projenin ilk uygulamasını Karşıyaka Atakent Aysel Salih Baysak Anaokulu’nda başlattık. Yaklaşık bir yıl önce kitabın hazırlıklarına başladık ve bu süreçte İzmir İl Milli Eğitim Müdürü Dr. Ömer Yahşi ve İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı İlker Erarslan’ın desteği ile programı hayata geçirdik.” dedi.
Öğrenciler, bu kitapla deprem anında yapılacakları öğrenirken, eğlenceli etkinliklerle de sürecin keyifli hale geldiğini belirttiler. Örneğin, 6 yaşındaki Elif Su Temel, deprem anında neler yapacaklarını öğreneceklerini ve deprem durduğunda ise hangi adımları atacaklarını öğrenme fırsatı bulduklarını söyledi. Ayrıca, deprem anında ne yapmaları gerektiğini öğrenirken eğlenceli etkinliklerle ve oyunlarla da sürecin desteklendiğini ifade etti.
Diğer bir 6 yaşındaki öğrenci Arhan Kılıçoğlu da kitap sayesinde eğlenceli oyunlar oynayarak deprem anında neler yapacaklarını öğrendiklerini ve acil durum çantası hazırladıklarını dile getirdi. Duru Pehlivan (5) da eğlenceli deneyler yaparak deprem anında yapılması gerekenleri öğrendiğini belirtmiştir. Örneğin, deprem sonrası merdivenleri kullanarak nasıl aşağı inileceği konusunda bilgi sahibi oldular.
Projenin, yalnızca öğrencilere değil ebeveynlerine de önemli bilgiler sağladığına dikkat çeken veliler, çocuklarının deprem konusunda bilinç kazandığını belirtiyor. Örneğin, Asya Zeynep Aydın’ın annesi Kübra Aydın, “Proje çocuklarımıza deprem konusunda ciddi bir bilinç kazandırdı ve güvenli alan yaratma konusunda bilinçlendirdi.” dedi. Aynı şekilde, Emine Kurban ise çocuğunun artık “Biz deprem bölgesinde yaşıyoruz” dediğini ve deprem çantasını hazırlama sürecinde kendileriyle birlikte daha bilinçli bir yaklaşım sergilediklerini ifade etti.
Elif Su Temel’in annesi Seda Temel, kızının eğitim sürecinde deprem konusundaki korkunun giderildiğini ve öğrenilen bilgilerin evdeki diğer bireylerle de paylaşıldığını aktardı. Öğrendiklerini ailelerine de göstererek anlatmanın önemine dikkat çekti. Bu bağlamda aileler, deprem anında hazırlığın önemine ve çocuklarıyla yapılan etkinliklerin faydalarına vurgu yaptılar.
Sonuç olarak, İzmir’deki Atakent Aysel Salih Baysak Ana